
تاریخ…فقط مجموعهای از نامها و اتفاقها نیست.مثل یک کتاب ساده نیستکه چند نفر بیایند، کاری انجام دهند و از صحنه خارج شوند.تاریخ…در ذهنها شکل میگیرد.در باورهایی که از کودکی در ما ساخته شده،در ترسها، امیدها، ایمانها و تردیدهاییکه بیآنکه انتخابشان کرده باشیم، با ما ماندهاند.در این پادکست،ما فقط روایت نمیکنیم که چه اتفاقی افتاد؛بلکه سعی میکنیم بفهمیمچگونه انسانها، در دل شرایطی که انتخاب نکرده بودند،با ذهنی که سالها پیش شکل گرفته بود،تصمیمهایی گرفتند که مسیر یک جامعه را تغییر داد.این روایت…از جایی آغاز میشود که هنوز در آن زندگی میکنیم،اما در همانجا متوقف نمیماند.قدمبهقدم،به عقب برمیگردیم…به لایههای عمیقتر،به ریشهها،به نقطههایی که کمتر دیده شدهاند،اما بیشترین تأثیر را داشتهاند.اینجا، تاریخ فقط روایت نمیشود…بازخوانی میشودنه برای قضاوت،بلکه برای فهمیدن.فهمیدن اینکه چگونه گذشته هنوز در ما زنده است،و چگونه همان گذشته،امروز و حتی آینده را شکل میدهد.